lördag 22 januari 2011

Gå ner i vikt - med GI

Gå ner i vikt : mina samlade erfarenheter av GI-metodenGå ner i vikt. Ja, så heter Ola Lauritzons bok, där han sammanfattar sina tio år av erfarenhter av GI-metoden.
Ola lyckas övertyga mig och jag sitter här och är alldeles lyrisk över att ha fattat poängen! Den är lättsamt och informativt skriven, förutom att vara väldigt inspirerande. Därtill har boken en härlig layout, då den är skriven i två spalter och har en bra blandning med text och faktarutor. Den är helt enkelt lättläst.

Ola förklarar väl hur kroppen fungerar och varför man skall äta GI-kost framför pizza, hamburgare, vitt bröd och t ex godis. Han delar med sig av sin egen historia, och han tar hjälp av andra. Utan att vara moraliserande eller peka med hela handen. 

Han bjuder också på tre alternativ vad gäller GI. Man kan antingen äta lite striktare - i fas 1, om man vill gå ned i vikt lite snabbare. Man kan hålla sig i fas 2 - om man anser sig vilja äta hälsosammare och ändå fortsätta gå ned i vikt - i lite makligare takt. I fas 3 däremot lever man enligt en ny livsstil med hälsosamma och medvetna matval.

Ola påpekar också att man inte behöver vara perfekt på bjudningar med mera, helt enkelt för att världen skulle bli så mycket tråkigare om det bara fanns perfekta människor :-). Givetvis har man med sig en härlig kunskapsryggsäck som man kan ta till sin hjälp efter bjudningen, då man återigen - på ett medvetet sätt - väljer att följa fas 2 eller 3. Personligen kände jag att det var en väldigt trevlig sak att få läsa att man faktiskt inte alltid behöver vara nitisk när man följer en diet. Man gör så gott man kan - i en viss situation - och sen tar man vid med nya krafter - när man kan :-).

Därtill finns det gott om alternativ till både frukost, lunch och middag samt motionsformer - i tabellform. Alla som känner mig, vet väl att jag älskar tabeller :-). På det sättet blir det mycket enklare att hålla reda på kolhydrats-, protein- och fett-nivåer.

Jag har också bläddrat i hans bok som heter "Lättlagad GI - lättlagade GI-recept för vardag och fest", och recepten verkar väldigt lockande. Dessa två böcker kommer nog att bli en väldigt trevlig bekantskap de närmaste månaderna :-).
Lättlagad GI : lättlagade GI-recept för vardag och fest

2 kommentarer:

Britt-Inger sa...

Denna modell fungerar!!! Har provat och man går ner i vikt utan att det är jobbigt på någe vis.
Kramen, BI

Annelie sa...

Ja men d där lät väl vettigt tycker jag.
Lycka till!!!

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).