tisdag 18 september 2012

VACKER UTAN SPACKEL-LAYOUT

I somras hade jag min första kurs i scrapbooking. Jag fick jobba med starka härliga färger och mönster i BoBunnys kollektion Hello Sunshine.

Jag bad deltagarna att ta med sig ett normalstort eller två små svartvita foton, bara för att det skulle vara lättare att få färgerna att stämma överens.

Här är min process till hur layouten blev klar...


Jag lade upp allt material jag fått att jobba med...


Ni ser väl de härliga knapparna... Det finns mer i butiken.


Jag började med att skära bort den vita remsan som talar om vad det är för papper...


Och så skar jag till remsorna från själva "remsa"-papperet cut-outs.


Tanken var att jag skulle göra en layout om sambon och mig. Jag hade gjort om fotot till gammaldags svartvitt sådant. Det är rätt smidigt när man kan göra det med ett gratisprogram som PhotoScape.


Sen ville jag ta vara på bivax-mönstret för att kunna sätta det i ett hörn på layouten... Den röda saxen kommer från Tonic Studios och har Tim Holtz namn på den... Dessutom är det en mycket bra sax, då den klipper igenom metalltråd m m utan att förslöas :).


Jag skar också till en ganska bred remsa att ha tvärs över papperet stripe.


Och så började jag leka med papperena... Hur skall de placeras...? Tänka tänka...



Jag skar till ännu en remsa, den här gången av bivaxpapperet daydream...


Och så lade jag på några remsor i kors över varandra för att få dem att lyfta från varandra...
Det är kul att leka med mönsterpapper, men jag vill inte att det skall bli grötigt!!!


Lite punchinella är ju aldrig fel... Och det finns ju flera sköna färger att välja bland...


Och sen är det vansinnigt kul att använda handstansar av olika de slag för att få fram mönster...
Den här kommer från Martha Stewart och heter Aster deep edge punch.


Jag raspade till fotot längs kanterna med retractable craft scratcher, för att få det att lyfta bättre från alla mönsterpapper...


Jag rev av ändarna på remsorna så att det vita blev synligt...


 Jag ruggade också till kanterna på biljettremsan med en s k kantrivare (edge scraper).


Nu började jag att skönja ett slut på processen...


Men jag var inte fullständigt övertygad om var jag ville ha den utklippta bivaxformen...


Eller om jag ville ha en liten bit remsa uppe i högerhörnet...


Sen fick jag en snilleblixt... Fotobyte!!!
Det här är min väninna på bild...


Jag fortsatte att klippa ut olika bitar av ett papper med flera småbilder... Kanske skulle jag kunna få dem att fungera bättre...



De hamnade lite här och där, som ni ser...





Till slut fick det vara slutvelat... Knapparna åkte fram... Är de inte vackra?


Sen klippte jag till smala remsor - till blomstjälkar...


Jag gjorde också några spiralblommor...





Och så gjorde jag ett montage av olika sorters blommor... Jag har t o m klippt ut en och annan pappersblomma att dekorera sidan med...


Knapparna börjar hamna på plats... Jag använder mig av min kära limpistol till nästan allt slags pyssel.. Nu när jag tänker till - så inser jag att det kunde blivit en fin blomma av t ex en flaskkapsyl, en knapp och kanske lite snöre genom hålen och kanske en rosett som avslutning.. Det kan jag ju göra i nästa projekt :-).


Svarta självhäftande mossgummibokstäver bryter av bra från de bjärta färgerna... De finns även i andra färger...


Vacker utan spackel, blev titeln, då väninnan, precis som jag, oftast går ut i världen utan smink :-). Tänk vad vi finska kvinnor vågar :-).


För att lyfta upp bokstäverna något, valde jag att sätta på självhäftande rhinestones. Men det går ju lika bra med halvpärlor... :-).


Ordet utan fick även lite stickleslim på sig...


En liten tag (adressetikett) vid fotot skapar intresse...


Och så här ser det ut när allt är klart :-).


Det var väl inte illa pinkat att få göra ett sådant här alster som sin första scrap-layout :-)?

Här är allas resultat från scrapkursen för nybörjare, i juni månad 2012. Vi hade t o m en amerikansk gäst, som inte alls talade svenska :-).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).